Нині гра «Морський бій» відома багатьом володарям мобільних та інших гаджетів як комп’ютерна розвага. Можна встановити застосунок із однойменно назвою на смартфон, скачати його на планшет чи ПК й поринути в віртуальний світ баталії самому або приєднавшись до мережі таких самих геймерів.
Ця забава має цілком матеріального пращура. Настільна версія розваги, сюжет якої полягає в військових атаках суден противника, була створена в 40-х роках минулого століття.
Але існує ще однин варіант «Морського бою» – паперовий. Для нього учасникам потрібно лише два аркуша в клітинку, та по кульковій ручці чи олівцю. Про особливості оформлення поля, розстановки на ньому кораблів, хід та правила відповідного ігрового процесу розповідається далі.
Як намалювати поле?
Вихідний момент – зображення поля, тобто координатної площини, на якій будуть розташовуватися військові судна.
Для цього на аркуші розкреслювали або обводили по лініях клітинок квадрат зі стороною 5 см. Тобто вертикаль та горизонталь цієї геометричної фігури включала по 10 клітинок на сторінці стандартного зошита з математики.
Далі на полі з окресленими контурами робили позначки – по горизонталі (нагорі) кожна клітинка позначалася літерою в алфавітному порядку – А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е, Є, Ж, З. По вертикалі (збоку) так само нумерували ділення цифрами від 1 до 10 (нумерація мала йти зверху-вниз).
Існували й такі варіанти оформлення, коли замість окремих букв використовувати слово, в якому десять літер, і жодна з них не повторюється. Наприклад: «Республіка».
Після накреслення власного поля гравець мав зобразити ще одне таке саме, абсолютно ідентичне, поруч – щоб цей квадрат слугував «бойовим простором» суперника.
На початку гри територія «флотилії» противника мала бути порожньою. Згідно сюжету гри, гравець позначав на своєму полі ходи суперника, а на чужому – власні «постріли».
Але перед цим гравці повинні були ще на власних полях розставити кораблі.
Особливості розташування суден
Загальна кількість бойових кораблів кожного учасника турніру – десять. Їх малювали у вигляді прямокутників – скільки у бойового човна палуб, стільки клітинок мала складати його довжина.
Стандартний склад флотилії мав бути таким:
- одне чотирипалубне судно – типу «лінкор», форматом 1х4 клітинки;
- два трипалубних корабля – типу «крейсер» – 1х3 клітинки;
- три двопалубних човна-есмінця – 1х2 клітинки;
- чотири однопалубних кораблики на кшталт торпедних катерів –1х1 клітинка.
Правилами передбачається, що жоден із кораблів не може торкатися кутом чи боком інших суден.
Можна використати для гри й інший склад «флотилії» – наприклад, один із її представників зробити п’ятипалубним (авіаносцем). Є варіант також збільшити кількість суден, розширивши поле до габаритів 15х15 клітинок. Ці рішення приймаються обома гравцями спільно та узгоджуються ними до початку баталії.
Морський бій сюжет гри (інструкція)
Ігровий процес «Морського бою» на папері не є складним – він виконується в наступному алгоритмі.
- Відбувається жеребкування для визначення гравця, що ходитиме, тобто «стрілятиме» першим. Для цього можна, наприклад, підкинути монетку, домовившись попередньо, чиїм боком є «решка», а чиїм «орел». Інший варіант жеребу – відома пальцева гра «Камінь-ножиці-папір» або почергове кидання грального кубика-кісточки, на гранях якого зображена різна кількість крапок.
- Той, хто згідно результатів жеребу розпочинає гру, «здійснює постріл» – називає певну координату, наприклад Б-4.
- Противник позначає названий хід на власному полі. Якщо дана клітинка порожня, він повідомляє, що ціль не уражена. Коли названа суперником координата виявляється частиною його корабля, він говорить, що його судно «поранене». Якщо «постріл» уразив катер, який складається з однієї клітинки, то цей кораблик знищений – «убитий», «потоплений».
- Потрапляння у ворожі судна на папері позначаються хрестиками. Ці позначки слугують орієнтиром для наступної стрільби. Якщо постріл уражає ціль, згідно правил, той самий гравець має ходити повторно, ще раз, доки не «промаже». Удар по порожньому полю – підстава для наступного ходу іншого гравця.
- Переможцем турніру вважається гравець, якому вдається потопити всі ворожі судна першим.
По завершенні гри учасники можуть перевірити ігрові поля один одного. Такий моніторинг дозволяє переконатися, що суперник грав чесно.
Підглядати в аркуш противника, доки гра не скінчилася, правила забороняють. Виграш вважається недійсним, якщо гравець порушив правила, неправильно накреслив поле чи робив зайві ходи, користуючись неуважністю свого опонента.
Про стратегію виграшу
Хоча перемога в даній баталії певною мірою залежить від везіння, деякі рекомендації щодо тактики та ефективні стратегічні прийоми гри «Морський бій» на папері існують.
- Аркуш зі своїм полем необхідно тримати так, щоб він був прихованим від погляду суперника.
- Постріли-ходи противника бажано позначати крапками. Це зручне рішення для їх обліку й контролю.
- Торпедні катери й лінкори є найбільш уразливими суднами. Хоча через невеликі габарити їх складно відшукати на полі, проте затопити їх можливо лише з одного чи двох ударів.
- Досвідчені гравці не радять розташовувати кораблі в кутових зонах поля. Саме в ці ділянки часто «стріляють» на початку турніру.
- Успіх великою мірою залежить від продуманого розташування флотилії на полі бою. Багато учасників стають переможцями, завдяки власній схемі розстановки суден. Один із доречних варіантів – встановлення лінкору та крейсерів в одній зоні поля , а решти бойових корабликів, які дрібніші – на його протилежній ділянці чи хаотично, по всьому ігровому простору.
Значення для перемоги має також тактика стрільби. Наприклад, для скорішого потоплення лінкору його краще шукати по діагоналі. Для цього варто бити по квадратах на 4 через 3 клітинки. Потім рекомендується виконувати рух згори – донизу. Така методика нерідко виявляється ефективною для виявлення кораблів двопалубних, трипалубних та маленьких катерів.
Зараз, в епоху комп’ютерної графіки та електронних спецефектів, відповідна забавка може здатися досить примітивною. Але за радянських часів гра на папері «Морський бій» була справжнім хітом – свого роду мей-стрімом, який дозволяв гравцям відчувати себе стратегами військових баталій та командувачами флотилій, що часто не залишали своїм противникам шансів.
Має позитивне значення така, на перший погляд, нехитра гра і для розвитку інтелектуальних здібностей учасників. Вона суттєво покращує зорову й слухову увагу, вдосконалює мислення логічне та стратегічне.
Читайте більше про ігри на нашому порталі.